De champignonverpakking heeft de afgelopen jaren een behoorlijke transformatie doorgemaakt. Het iconische blauwe bakje maakte plaats voor een transparante recyclebare verpakking. En ook het plastic dekseltje verdwijnt langzaamaan. Het losse dekseltje wordt steeds vaker vervangen door topseal.
De Limax Group, met vestigingen in Nederland en Polen, teelt en verhandelt paddenstoelen en zachtfruit. Ook maakt het bedrijf zelf champignonsubstraat in Polen. De eigen teelt in Nederland bestaat uit circa 100.000 kg witte en kastanje champignons per week. Daarnaast wordt ook nog een aanzienlijk volume exotische paddenstoelen verhandeld. Voor het aanbod van biologische paddenstoelen heeft Limax de joint-venture Biolines samen met Nesco. De paddenstoelen vinden hun weg naar internationale retail en foodservice, waaronder Jumbo, Lidl, Picnic, Hanos en Metro. Vanuit Polen worden met name de Scandinavische markten en Duitsland beleverd.
Limax verpakt vandaag de dag bijna alle champignons met topseal. “Zeker voor de Nederlandse markt”, vertelt Albert Fleurkens van Limax. “We verpakken ook nog wel bakjes met folie en deksel. Duitse supermarkten bijvoorbeeld zijn nog niet zo ver, maar wat niet is kan nog komen. Zachtfruit voor de Duitse markt wordt ook steeds vaker met topseal verpakt.” Wat de grootste voordelen zijn? “De verpakkingen kunnen gestapeld worden, wat logistiek gezien gunstig is. Met topseal wordt er bovendien minder kunststof gebruikt. Daarnaast biedt het meer mogelijkheden qua bedrukking, wat voor een mooiere uitstraling zorgt.”
Vertrouwen is doorslaggevend
Het teelt- en handelsbedrijf van paddenstoelen en zachtfruit heeft in Sismatec niet alleen de leverancier in verpakkingsmachines gevonden, maar ook een partner/adviseur die vanaf het begin mee dacht met de ambities en plannen van Limax. Een samenwerking die vier jaar geleden tot stand kwam.
Kwaliteitsmanager Albert blikt terug: “In 2017 zaten we met een retailer om de tafel. Deze retailer wilde met behulp van een nieuw concept een efficiëntieslag maken in het schap. Zo kwamen we uit op topseal; dit zorgt voor minder kunststof en een betere schapindeling. Vervolgens maakten we op de Anuga in 2018 kennis met de oplossing van Sismatec”.
Sismatec is leverancier van Proseal traysealers en is gespecialiseerd in het verpakken van groenten en fruit. Proseal produceert handmatige, halfautomatische en automatische inline topsealmachines die tot 240 verpakkingen per minuut kunnen sealen. Proseal staat voor uitstekende kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid in het segment van gesealde verpakkingen.
Albert geeft aan: “We vonden het best spannend om te gaan investeren in een compleet nieuw verpakkingsproces. Wat als topseal geen toekomst heeft? Vanaf het eerste moment is er vanuit Sismatec grote betrokkenheid geweest. Ze dachten mee en boden ons een testperiode aan. Hun vertrouwen was uiteindelijk doorslaggevend.
Er kwam een machine, de Proseal Traysealer GT1s, waarmee we onze klanten een prototype konden laten zien, zonder dat het grote financiële risico’s met zich meebracht. Eind 2018 rolden de eerste topsealverpakkingen van de band. Al snel volgden ook andere retailers en inmiddels zijn we zover dat vrijwel alles met topseal wordt verpakt.”
Of het eenvoudig was? “Verre van”, laat Albert weten. “Het hele verpakkingsproces is aangepast. We moesten bijvoorbeeld ook andere bakjes gaan gebruiken. De grootste uitdaging zat hem toch wel in de prijs. Het eindproduct mocht absoluut niet duurder worden. Uiteindelijk is het gelukt en kunnen we zeggen dat de investeringen die we gedaan hebben niet voor niets zijn geweest. Daar heeft de goede samenwerking en topservice van Sismatec zeker aan bijgedragen. Maar we zijn er nog niet. De ontwikkelingen gaan door, zoals een verdere reductie van het kunststofgebruik”.
Uitdagingen
Kijkend naar de markt zorgen met name de hoge productiekosten voor de nodige uitdagingen. Albert: “Het is al jaren een uitdaging om een eerlijke prijs te kunnen realiseren. De prijs van een bakje champignons in de supermarkt is wel iets verhoogd, maar de kostprijs neemt relatief gezien meer toe. Neem alleen al de energiekosten. Steeds meer telers zijn genoodzaakt te stoppen. Toch blijven we optimistisch. De huidige voedingstrends van gezond en duurzaam eten, minder vlees, enzovoorts, zijn in ons voordeel. Wij zien nog genoeg kansen.”
Bron: Primeur / onafhankelijk vakblad voor de agf-handel.
Editie: 9 september 2022 / paddenstoelen