Johan de Witte, BerryWorld
“We zien de vraag naar zachtfruit nog steeds toenemen. Na een stabilisatie eind vorig jaar, toen consumenten door de hoge energieprijzen wat minder naar het toch wat duurdere zachtfruit grepen, is er sinds begin dit jaar toch weer herstel en zien we weer groei in de zachtfruitcategorie,” zegt Johan de Witte, Managing Director bij BerryWorld actief in de teelt en vermarkting van aardbeien, frambozen, blauwe bessen en bramen.
Johan ziet dat er meer ruimte is voor groei in het zachtfruit. “Jaar op jaar groeit de afzet bij onze klanten.” Daarbij merkt hij op dat hoewel ook de categorie aardbeien nog groeit, de percentuele groei wat minder groot is dan bij frambozen en blauwe bessen, omdat dit al een volwassen markt is. Maar ook zijn er mogelijkheden in blauwe bessen. "In landen als Spanje, Frankrijk en in Oost-Europa liggen kansen, omdat de consumptie daar nog hard groeit. Die landen komen van een veel lager consumptieniveau dan Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk." De directeur ziet dat het gezondheidsaspect vaak een rol speelt bij de keuze voor zachtfruit. "Vooral de nieuwe generatie houdt zich daar aardig mee bezig; dat zijn hele bewuste consumenten. Dat stemt mij positief over de toekomst.
BerryWorld ziet de vraag naar zachtfruit nog steeds groeien
Mooie volumes
Na een koud voorjaar is het Nederlandse zachtfruitseizoen begin juni echt losgebarsten. Het koude voorjaar had zijn weerslag op de aardbeien, waarvan Johan vaststelt dat de oogst later begon. “Daardoor hebben we een goede prijsvorming gehad.” Inmiddels zorgt het zonnige weer voor een hoge productie, waardoor hij merkt dat de prijs wat afvlakt. “In blauwe bessen zijn de prijzen ook goed. We zitten nu in een kleine periode met minder aanvoer. Spanje is wat eerder gestopt dan verwacht en we wachten nu op aanvoer uit nieuwe gebieden, waaronder Servië, Italië en Portugal.”
Nederlandse frambozen zijn er uit kas en tunnelkas. Johan merkt op dat er goede volumes worden geoogst. “De beschikbaarheid is precies goed; die is mooi in balans met de vraag.” Hoewel ook de kasbramen half juni op hun piekproductie zitten, vallen de prijzen volgens Johan daar iets tegen. Hij geeft aan dat het een klein artikel is, zowel bij de retail als bij BerryWorld, dat toch iets minder in beeld is bij de verbruiker. “Het komt minder snel bij de consument in het mandje terecht dan blauwe bessen of frambozen.”
Liever Nederlands product
In toenemende mate ziet Johan dat Nederlandse retailers Nederlands producten in de schappen willen leggen. “Dan heb je de kasteelten nodig.” Daarbij spelen de energieperikelen en hoge prijzen zeker een rol. “De gasprijzen zijn wel iets gestabiliseerd op een weliswaar hoger maar acceptabeler niveau en ook de goede prijzen hebben geholpen, waardoor het mogelijk is en het rendabel blijft. Maar energie is een uitdaging. Zeker voor telers wordt energiemanagement een grote factor in hun dagelijkse werkzaamheden.” Daardoor zet BerryWorld onder meer in op verduurzaming met bijvoorbeeld zonnepanelen. “Duurzaamheid draagt bij aan het beheersen van het energierisico.”
Toch ziet Johan dat het zachtfruitaanbod in de Nederlandse supermarkt niet helemaal uit Nederlandse teelt kan komen. “Wat aardbeien betreft is er in de winter wel wat belichte teelt, maar vanwege de energieprijzen is het duurder om in Nederland te produceren.” Zuid-Europa blijft dus wat BerryWorld betreft in beeld. Wel ziet hij in het gebied dat de beschikbaarheid van water steeds nijpender wordt. “Dat zie ik als de grootste uitdaging de aankomende jaren vanuit Zuid-Europa.” De directeur verwacht dat het mogelijk kan leiden tot een gedeeltelijke afschaling van de teelt.
Voor BerryWorld zijn de verpakkingsmachines van Sismatec een belangrijke schakel in een efficiënt verpakkingsproces
Duurzaamheid in verpakken
Duurzaamheid speelt ook een rol bij het verpakken van het zachtfruit, geeft Operational Manager Ad Nouws aan. Hij ziet dat het aspect steeds belangrijker wordt voor de retail, die daardoor ook open staat voor oplossingen en voorstellen. Die oplossingen en voorstellen werkt BerryWorld uit in samenspraak met verpakkingsmachineleverancier Sismatec, leverancier van Proseal traysealers voor het verpakken van onder andere groenten en fruit.
Hoewel BerryWorld gebruikmaakt van pulp als verpakkingsmateriaal en blauwe bessen deels in karton verpakt, wordt het grootste deel van het zachtfruit in transparante plastic punnets verpakt. Ad geeft aan dat papier niet altijd de oplossing is en dat het kwetsbare zachtfruit de bescherming van plastic nodig heeft. Daarbij ziet hij de recyclebaarheid van het materiaal als de grootste uitdaging. “De consument wil de bessen kunnen zien en daarom is een volledig transparante verpakking belangrijk.” Als je ingezameld plastic opnieuw in de keten wilt brengen als punnets, moet het uitgangsmateriaal 100 procent transparant zijn, geeft Ad aan. Hij merkt dat dit lastig te realiseren is.
“Het is ontzettend moeilijk om uit het ingezamelde plastic alleen het 100 procent schone plastic te halen. Als we daar een alternatief voor vinden, kunnen we een hele stap maken.” Tot die tijd ligt de focus voornamelijk op het zo min mogelijk gebruiken van plastic. “Als je ziet waar we vandaan komen, dan hebben we al veel gereduceerd.” Toch zijn nog steeds kleine stappen mogelijk. Zo werkt BerryWorld bijvoorbeeld sinds kort met hersluitbare folie in plaats van deksels en wordt er gekeken naar verpakkingsoplossingen die plastic en papier combineren.
Degelijke machines
Welke verpakking ook wordt gebruikt, voor Ad is van belang dat het verpakkingsproces efficiënt verloopt. De verpakkingsmachines zijn daarbij een aspect van belang. “Het is een uitdaging om met de minimale hoeveelheid plastic die we nog gebruiken, de verpakking goed te sealen.” Maar ook de beheersing van de kosten speelt een rol. “Het gaat om de efficiëntie. Het verpakken moet zo snel mogelijk gebeuren om de kosten te beheersen en daarvoor hebben we stabiele machines nodig die altijd operationeel zijn. Sismatec, waarmee we goede contacten hebben, levert ons degelijke, betrouwbare machines die handig in gebruik zijn en makkelijk reinigbaar." (MW)
Bron: Vakblad Primeur AGF
Editie: Zomerfruit